• Spatial matching for Georeferencing Data of Household Surveys
  • Matching espacial para georreferenciar datos de encuestas de hogar
Mónica Navarrete, Patricio Aroca, Jorge Bernal

Abstract

This paper develops a methodology using business intelligence (data warehouse)
and OLAP tools (Online Analytical Processing) to match individuals from a
household survey data to a census one. In order to geo-reference the household data, the method takes advantage of the geographical information of the census.
Using the 2003 Household Survey and the 2002 Chilean Census of Population
and Housing, the average household income is projected to intra-municipality
levels and the results are compared to Elbers et al. (2003) methodology. The
results show that the proposed methodology allows for taking into account and
display the impact of intra-municipality heterogeneity and the spatial interaction
among the spatial units.

Resumen

Este trabajo desarrolla una metodología de inteligencia de negocios (data
warehouse) y herramientas OLAP (Online Analytical Processing) para parear
individuos de una encuesta de hogares con los del censo. Para georreferenciar
los datos de los hogares, el método aprovecha la información geográfica del
censo. Usando la Encuesta de Hogares de 2003 y el Censo de Población y
Vivienda de Chile 2002, se estima el ingreso promedio familiar en niveles intramunicipales
y los resultados se comparan con la metodología Elbers et al.
(2003). Los resultados muestran que la metodología propuesta permite tener en
cuenta la heterogeneidad intramunicipal y mostrar el impacto y la interacción
espacial entre las unidades espaciales.

keywords

Spatial Matching; Small Areas Estimation; Household Surveys; Household Income; Business Intelligence

Palabras clave

Matching espacial; estimación en pequeñas áreas; encuestas de hogar; inteligencia de negocios

Full Text: ePub PDF